برای یادگیری نیازی به 10 بار خواندن نیست
دیگر حوصله درس خواندن ندارم ، آنقدر از این کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست ، هرچه قدر میخوانم مثل اینکه کمتر یاد میگیرم ، 10 بار خواندم و تکرار کردم ولی باز هم یاد نگرفتم و جملاتی این چنینی که ممکن هست هر کدام از ما در زمان مطالعه از خود بپرسیم.به خصوص که آن کتاب یک کتاب درسی باشد و مجبوریم به خوبی مفاهیمش رابه خاطر بسپاریم. مشکل چیست؟ آیا برای یادگیری
باید 10 بار کتاب را خواند؟ آیا باید دروس خود را پشت سر هم مرور کرد؟ واقعیت آن است که دانش آموزان و دانشجویانی که این سوالات را ازخود می پرسند روش صحیح مطالعه را نمیدانند و متأسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی در این باره نمی آموزند.
یادگیری و مطالعه رابطهای تنگاتنگ و مستقیمی با یکدیگر دارند تا جایی که میتوان این 2 را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد قبل ازهرچیزباید مطالعهای فعال و پویا داشت.
محسن حاج زینالعابدینی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی ضمن اینکه شیوه های صحیح مطالعه را بیان می کند از بهداشت مطالعه نام میبرد. نکته ای که به گفته او بسیاری از افراد بی توجه به آن کتاب دست می گیرند و از این که چرا زود خسته می شوند؟ چیزی از مفاهیم آن نمی فهمند و حوصله شان سر می رود گله می کنند.
با تشکر از سرکار خانم ماندانا فروتن نیاز













موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،
بهترین روش مطالعه
بعضی از دانشجویان بسیار کند مطالب را میخوانند و روی هر واژه بیش از حد تمرکز میکنند چنین سرعت خواندنی که توام با کمال گرایی و تامل بیش از حد است باعث میشود که سرعت مطالعه کند شده و انسجام موضوع از دست برد به عبارت دیگر درختان مانع از آن میشوند که فرد جنگل را ببیند این افراد بهتر است کمی آهنگ مطالعه خود را تندتر کنند حتّی اگر یک یا دو نکته را از دست بدهند عده ای دیگر نیز آن قدر مطالب را سریع میخوانند که درست متوجه نمی شوند این نوع خواندن نیز باعث عدم یادگیری و در یادماندن مطالب می شود به جای این که آهنگ سرعت خود را بیش از حد انتظار تند یا کند کنید بهتر است از روش سه مرحله ای خواندن استفاده کنید متخصصان توصیه می کنند که فرایند خواندن را به گام های مجزا تقسیم کنید.
مرحله اوّل : پیش خوانی
در این مرحله مطالب به سرعت خوانده می شودو بیشتر به عناوین تیترها و تقسیم بندی ها توجّه می شود به این ترتیب فرد از کل فصل یک اطلاع کلی کسب میکند و مطالبی که فهمیده و آن چه نفهمیده و بیشتر احتیاج به مطالعه دقیق دارد مشخص میشود در واقع پیش خوانی مثل مطالعه روزنامه ای است به این ترتیب اطلاعات دقیق را هنوز ندارید ولی یک برداشت کلی از آن بخش دارید.
مرحله دوّم : خواندن
در این مرحله کل فصل به صورت دقیق خوانده می شود و فرد سعی میکند تا مطلبی را نفهمیده است از آن رد نشود. در این مرحله باید زیر مطالب مهمّ خط کشیده شود یا با ماژیک های مربوطه رنگی شود. در بعضی موارد فرد از موضو عات مهم یادداشت برداری میکند یادداشت برداری و خط کشیدن کمک میکند تا موضوعات اساسی و مهمّ مشخص شوند و از سایر موضوعاتی که به این حد دارای اهمیت نیستند متمایز شوند مزیت دیگر یادداشت برداری و خط کشیدن آن است که در موقع امتحان فرد می داند که روی چه موضوعاتی تمرکز بیشتری داشته باشد و اگر زمان بسیار محدودی دارد فقط مطالبی را که خط کشیده شده یا یادداشت برداری شده مطالعه میکند علاوه بر این دو روش مذکور باعث افزایش سطح دقت و تمرکز فرد بر موضوع مورد مطالعه میشود.
مرحله سوّم : پس خوانی
در این مرحله فرد سوالاتی از خود میپرسد و سعی میکند که به آن جواب دهداگر نتوانسته باشد به این سوال ها جواب دهد مشخص میشود که یادگیری صورت نگرفته و اگر بتواند به آنها جواب دهد متوجّه می شود که مطلب را فرا گرفته است همچنین در این مرحله مطالب مهمّ مرور میشوند نکته ی مهمّ و اساسی در خواندن موفقیت آمیز درگیر شدن فعالانه با موضوع است بهتر است موقع خواندن درباره ی موضوع مورد مطالعه سوال هایی در ذهن بپرورانید یعنی شما هم سوال میکنید و هم پاسخ میدهید.
با تشکر از خانم ماندانا فروتن نیاز مدیر وبلاگ گفتمان دانشجویی













موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،
تغذيه دانشجويان در فصل امتحانات
به گزارش ايسنا، براي آمادگي بيشتر دانشجويان در امتحانات توصيههاي تغذيهاي زير پيشنهاد مي شود:
- مصرف پروتئين همراه صبحانه قبل از امتحان موجب افزايش هوشياري و تمرکز بهترمي شود، بنابراين مصرف تخم مرغ، پنير و شير به توان مغز کمک مي کند و مصرف آنها در صبح روز امتحان به همراه ترکيبات حاوي فيبر مفيد است.
مصرف زياد گلوکز قدرت يادآوري و حافظه را كاهش ميدهد
- مصرف کربوهيدراتهاي مناسب و کافي با افزايش يک ماده شيميايي در خون به نام سروتونين باعث مهار درد، اشتها و اضطراب ميشود، البته مصرف زياد آنها در طي دوره امتحان توصيه نميشود؛ چرا كه گلوکز به ميزان زياد منجر به کاهش قدرت يادآوري و حافظه مي گردد. پس بهتر است در دوره امتحان از مصرف شکر، بيسکويت و ساير ترکيباتي که شکر زياد دارند اجتناب کرد.
نوشيدن زياد آب تمرکز بيشتري در گرفتن اطلاعات و انجام فعاليتهاي فکري ميدهد
در زمان امتحانات دانشجويان به جاي قهوه، چاي سبز يا چاي سياه کمرنگ بنوشند
- افرادي که آب به ميزان کافي مي نوشند تمرکز بيشتري در گرفتن اطلاعات و انجام فعاليتهاي فکري دارند، لذا توصيه مي شود به ميزان کافي آب بنوشيد.
- گاهي در زمان استراحت مي توانيد چاي سبز يا چاي سياه کمرنگ بنوشيد، اما نوشيدن قهوه توصيه نمي شود زيرا کافئين بالاي آن مي تواند موجب تضعيف سيستم ايمني و احساس عصبانيت و سردرد شود.
- در دوران امتحانات مصرف وعدههاي غذايي و ميان وعدههاي کم حجم و کم چرب به منظور بهبود فکر اهميت زيادي دارد براي همين بهتر است 5 تا 6 وعده کم حجم ميل نماييد.
براي بهبود حافظه و فعاليتهاي فکري ماهي بخوريد
انجام فعاليتهاي بدني استرس را کم مي کند
به جاي چيپس و پفک، شير و موزبخوريد تا به آرامش شما کمک کند
- برخي از انواع ماهي مثل آزاد و تن در بهبود حافظه و فعاليتهاي فکري موثر هستند.
شير و موز به آرامش شما کمک مي کند، شکلات نيز داراي اثر آرام بخشي است که مي توان از آن به جاي قند استفاده کرد.
- انجام فعاليتهاي بدني، استرس را کم مي کند و با تنظيم جريان خون و خون رساني به مغز، به شما آرامش ميدهد.
- رژيم غذايي پرچرب، روي تمرکز افراد اثرات منفي دارد و حافظه را ضعيف ميکند.
-نوشابههاي گازدار مخل آرامش و تحريک کننده هستند.
-متخصصان تغذيه معتقدند که استفاده از همه گروههاي غذايي (غلات، حبوبات، سبزيجات، لبنيات و گوشتها) به ميزان متعادل و مناسب باعث بهبود سلامت جسم و ذهن ميشود و کل فعاليتهاي جسمي و ذهني او در حد مطلوب قرار ميگيرد.
صبحانه:
براي اين وعده غذايي استفاده از يک ليوان شير، يک يا دو عدد خرما و همين طور کره و عسل يا چاي و پنير و گردو توصيه مي شود، صبحانههاي گرم مثل عدسي نيز توصيه ميشود.
ناهار و شام:
در اين دو وعده غذايي سعي مي شود تا از غذاهاي مقوي و کم حجم استفاده شود و همراه غذا سبزي و ماست نيز ميل شود. غذاهاي حاوي نشاسته مثل برنج، سيب زميني و نان براي شب قبل از امتحان مناسب است چون باعث مي شود بهتر بخوابيد.
ميان وعدههاي صبح و عصر
نيز ميتواند شامل ميوهها و مغزها باشد و به هيچ وجه از تنقلات بي فايده مثل: چيپس ، پفک و غيره استفاده نشود.
با تشکر از خانم ماندانا فروتن













موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، داستان های آموزنده و مطالب جالب ، پزشکی ، ،
روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات |
2- خط کشيدن زير نکات مهم اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد. ولي روش کاملي براي مطالعه نيست زيرا در اين روش بعضي افراد به جاي اينکه تمرکز و توجه به ياد گيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن زيرنکات مهم مي گرددحد اقل روش صحيح خط کشيدن زير نکات مهم به اين صورت است که ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را کاملا درک کرد و سپس زير نکات مهم خط کشيد نه آنکه در کتاب به دنبال نکات مهم گشت تا زير آن خط کشيد. 3- حاشيه نويسي
4 -خلاصه نويسي
5- کليد برداري
6 -خاقيت و طرح شبکه اي مغز
7-شرايط مطالعه
الف) برنامه ريزي
ب) وقت شناسي
ج) نظم و ترتيب
د)حفظ آرامش
و) تغذيه مناسب
ه) ورزش و سلامتي
تقويت مي کند.
|













موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
«اضطراب امتحان» نوعی از اضطراب است كه فرد را درخصوص توانايیهايش دچار ترديد میكند و توان او را در مقابل امتحان كاهش میدهد. فردی كه اضطراب امتحان دارد ممكن است درس را بداند، اما شدت اضطراب، وی را از آشكار ساختن معلوماتش باز میدارد. اضطراب در حد متعادل آن، برای هر جانداری ضرورت دارد و سازنده است. وجود اندكی اضطراب سبب میشود فرد هنگام رو به رو شدن با منابع استرسزا واكنش مناسب نشان دهد و قدرت خلاقيت و سازندگیاش را به كار گيرد يا فرد را تحريك میكند تا به طور جدی در جهت انجام مسؤوليت مهمی مانند امتحان تلاش كند. |
علائم و نشانه هاي اضطراب امتحان |
با توجه به تحقيقات انجام شده ، آشفتگي معده ،بهم خوردن ساعتهاي خواب و آرامش ، تغييراتي در ميل به غذا، ضعف ، سرگيجه ، تغيير در فشار خون ، ميزان نبض و ترشح هورمونهاي آدرنالين و نور آدرنالين در افراد داراي اضطراب امتحان و يا در ايام امتحانات و در نتيجه هنگام امتحان در افراد مستعد به اضطراب را افزايش مي يابد. |
برای کنترل اضطراب امتحان چه کار می توانید انجام دهید؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
درصورت ادامه اضطراب توجه خود را با شیوههای زیر از اضطراب منحرف کنید: |
|
|
|
پس از دریافت برگه امتحانی پیش از پاسخ دادن به سؤالات امتحانی، لحظهای صبر کنید و نکات زیر را رعایت کنید: |
|
|
|
|
برای پاسخگویی به سؤالات چند گزينه اي پیشنهاد میشود: |
|
|
|
در پاسخگویی به سؤالالت چندگزینه ای تکیه به اولین برداشت خود کمک کننده است. مراقب واژههای گمراه کنندهای چون«تنها»، «همیشه» یا«اکثرا» در سؤالات باشید. |
درصورتي كه درزمينه نحوه مطالعه و يادگيري ، اضطراب امتحان ، برنامه ریزی درسی و....احساس مشكل مي نماييد به دفتر مشاوره دانشگاه مراجعه نماييد. |













موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،